Storingswijzer

De zwarte gateway (vanaf 2018) is voorzien van vijf lichtgevende cijfers. De rode gateway (vanaf 2014) heeft vijf rode lampjes. De cijfers en lampjes geven de status van de gateway weer. Bij een correcte werking van de gateway en app, dit is zowel het geval bij de Incomfort app als bij de Comfort Touch app, branden de lampjes één tot en met vier. Bij verbindingsproblemen branden er bepaalde lampjes wel of juist niet. Hieronder staan de storingen en mogelijke oplossingen uitgelegd. Klik op een vraag om de uitleg te lezen.

Wat betekenen de lampjes op de gateway?

Er is een rode gateway met rode lampjes, deze gateway is verkrijgbaar vanaf 2014. En er is een zwarte gateway met lichtgevende cijfers, deze vervangt vanaf 2018 de rode gateway.  De cijfers of lampjes geven de status van de gateway weer. De betekenis van de lampjes is op beide gateways gelijk. De lampjes betekenen het volgende:

  • Lampje 1 (PWR): De gateway heeft netvoeding;
  • Lampje 2 (WAN): Er is verbinding tussen de gateway en de Intergasserver;
  • Lampje 3 (LAN): Er is verbinding tussen de gateway en het lokale thuisnetwerk;
  • Lampje 4 (RF): Er is verbinding tussen de gateway en het cv-toestel;
  • Lampje 5: Controlelampje.

 

Alleen lampje 1 brandt op de gateway, wat is er aan de hand?

Als er maar 1 lampje brandt, dan heeft de gateway alleen netvoeding en is er verder geen verbinding met het internet of met de cv-ketel.

Mogelijke oplossingen/oorzaken:

  • Controleer of er een werkende internetverbinding is;
  • Controleer of de router of switch, waarmee de gateway verbonden is, aanstaat;
  • Controleer of de internetkabel correct functioneert;
  • Controleer of de internetkabel goed in de router of switch is gedrukt.
De lampjes 1 en 3 knipperen op de gateway, wat betekent dit?

Als dit het geval is dan is er geen DHCP-server gevonden in het thuisnetwerk. Deze server zorgt voor de toewijzing van ip-adressen binnen een netwerk. Mogelijke oplossingen:

  • Zet de DHCP aan in de router;
  • Stel de netwerkinstellingen van de gateway statisch in, verderop deze vragenlijst staat hoe u dit doet.
De eerste drie lampjes branden, wat is er aan de hand?

De gateway maakt door middel van een RF-signaal verbinding met de ketel. Als enkel de eerste drie lampjes branden is er iets mis met deze verbinding. Voor een goede werking moet de gateway niet in de buurt van grote metalen objecten geplaatst worden. Verdere oplossingen of oorzaken zijn:

  • Het cv-toestel is nog niet gekoppeld, voer de koppelingsprocedure uit;
  • Controleer als de koppelingsprocedure niet lukt of de ketel geschikt is voor RF-communicatie;
  • De gateway is in een metalen behuizing geplaatst;
  • De RF-verbinding is niet sterk genoeg. Indien mogelijk probeer de afstand tussen de cv-ketel en de gateway te verkleinen;
  • Indien mogelijk, probeer de afstand tussen de gateway en grote metalen objecten te vergroten.
Lampje 1 knippert, lampje 2 is uit en lampje 3 en 4 branden, wat is er aan de hand?

Als dit het geval is dan is er geen response van de Intergasserver. Mogelijke oorzaken of oplossingen:

  • Controleer of er een werkende internetverbinding is;
  • Er is onderhoud of een storing aan de Intergasserver, probeer het een uur later nogmaals. Lukt het dan nog niet, neem contact op met ons via incomfort@intergasverwarming.nl of via 0524-512345.
Ik wil graag de fabrieksinstellingen herstellen van de gateway, hoe doe ik dit?

Let op! Eventuele handmatig ingestelde netwerkverbindingen worden hiermee ongedaan gemaakt.

  • Haal de netadapter uit de gateway en sluit deze na circa 10 seconden weer aan;
  • Terwijl de 5 lampjes branden, haal de netwerkadapter er opnieuw uit;
  • De fabrieksinstellingen worden hersteld wanneer lampje 1 uit gaat en de andere 4 lampjes aan blijven;
  • Zo nodig, herhaal stap 1 en 2.

Staat uw vraag er niet tussen, stel deze dan hieronder of bel met 088-8788500.

Stel uw vraag